Digital Strategi

Du funderar på att börja äta hälsosammare och träna för att gå ner i vikt. Men du vet inte riktigt hur du ska gå tillväga för att få det bästa resultatet. Du har läst en del på internet av olika dieter och tillvägagångssätt men du känner dig osäker på om det skulle ge någon effekt. Därför måste du sätta upp en välplanerad strategi som du följer för att nå dina mål.

Måste alla företag ha en digital strategi?

Med en värld i konstant digital utveckling blir det mer och mer viktigt med en digital närvaro. Det kan finnas fall då företag anser sig inte behöva en synas online för att de inte ser behovet av det. Problemet med den inställningen är att saker och ting kan förändras och en digital närvaro kan behövas för att hålla sig ajour med sina kunder.

Ett bra exempel på detta är spridningen av viruset Covid-19 som tog världen med storm i början av Januari 2020. Butiker, Restauranger, Hotell och andra branscher började tappa kunder på grund av mindre besök.

De företagen som en gång i tiden sa att de inte hade något behov av någon digital närvaro var helt plötsligt utan kunder.

Det är aldrig för sent med en digital strategi

Har du drabbats som exemplet ovan? Du kan känna dig lugn för att det är aldrig försent att skapa en digital strategi. Nedan har vi sammanställt några punkter som kan användas när du utformar en digital strategi.

Varför (why?)

Varför görs detta arbete? Vill du få in mera kunder eller vill du informera befintliga kunder om något specifikt? Det är alltid bra att ställa frågan varför och använda detta som en bra grund till din digitala strategi. Desto mer välformad ditt (Varför) är desto bättre kommer grunden vara som arbetet vilar på.

Vilken målgrupp ska du nå ut till?

Alla företag har sin specifika målgrupp. Om du inte vet vilken målgrupp som ditt företag har kan en målgruppsanalys behöva göras. En av de större misstagen som företag brukar göra är att de riktar annonser till helt fel målgrupp och spenderar massor av onödiga pengar.

Vad ska du nå ut med för innehåll?

Vad för innehåll ska du publicera och vilken kanal ska du använda dig utav? Din målgrupp kanske finns på en viss plattform och intresseras av en viss typ av innehåll. Desto mera du vet om din målgrupp desto mer riktat innehåll kan du skapa.

Det finns mycket konkurrens på marknaden och för att du ska lyckas gäller det att utforma ett erbjudande som intresserar dina kunder. Genom din målgruppsanalys kan du hitta möjliga ingångar och vinklar som går att använda. Om du exempelvis säljer träningsredskap kan det vara bra att rikta sig mot personer som gillar att träna.

När ska du ha igång dina annonser?

Att alltid ha dina annonser igång kan ha en negativ effekt. För det första så kanske du når ut till dina kunder vid fel tidpunkt. Det kan vara för tidigt på morgonen eller för sent på kvällen eller helt fel dag. Om du har mer data på hur dina kunder beter sig kan du rikta in dina kampanjer för att nå ut vid rätt tidpunkt.

Analysera och optimera

När du har börjat annonsera kommer det viktigaste steget, analysera. Om du inte kan mäta vad det är som har fungerat bra eller dåligt kan du inte heller göra några förändringar. Därför är det jätteviktigt att alltid analysera dina kampanjer för att ta lärdom av vad som har fungerat.

En bra början på att analysera trafik är verktyget Google Analytics som ger dig information om dina besökare. Statistiken ger dig information på hur dina besökare upplever olika saker. Därefter kan du göra förbättringar utifrån vad du har sett för data.

Tjänster

Hemsidor

Vi skapar mobilanpassade hemsidor till ditt företag. Vi gör dom med professionell design och hög kvalité.

Google Ads

Vi hjälper dina kunder hitta dig via Google Ads. Annonsera när kunder söker efter det du erbjuder.

Sökmotoroptimering

Vi hjälper dig komma högt upp i det organiska söket genom att optimera din hemsida med SEO.

Har du en fråga?

Undrar du över något när det gäller Digital Strategi? Ställ din fråga till mig så hjälper jag dig på bästa möjliga sätt. Du kan höra av dig antingen via epost eller telefon. Vi hörs!

mattias@happydigital.se
0793325144

Mattias Olsson

Mattias Olsson

Digital Strateg

Kotaktuppgifter

Telefon: 079 332 51 44

Epost: info@happydigital.se

Bolagsnamn: Happy Digital Agency AB

Org.nr: 556919-4201

Kontakta oss

Allmänna Villkor